Halaman

Friday, November 15, 2013

Pengalaman saya bekerja di ? ? ? ? ? ?



Assalamualaikum


Hye guys ! Rindu ullosssss ! Hahaha . Ade orang tunggu post terbaru kita takk ? *BOOOOO!!!!*HAHA ! (-_-)” Alhamdulilah , syukur , berakhir sudah detik aku bekerja hari ney . Hehe , tapi ramai yang tanye aku kerja kat mana kan ? Aku just bagitahu kat member2 yang aku percaya je . Sebab ? Mesti la ade sebab kenapa aku tak bagitahu korang ney awal2 … Hahaha . BAHAYA OKAY ! J Biarlah aku sendiri bagitahu korang ye ! Aku kerja kat 7ELEVEN ~ Hehehe ,, ehhh ? tu puns nak rahsia ker ?? Mestilahh , sebab . . kat 7e ney ade shiff malam . So agak bahaya ~ Pikir la sendiri , malas nak explain ~ hoho ,, J

Pade 13/10/2013-AHAD , aku dah mula jadi anak angkat 7e , kononnyer ~ Haha . Aku admit banyak giler ilmu yang aku tak tahuu beb ! Pernah jugak aku terpikir “ehhh ! susahnyer ! baik aku kerja dengan papa ~ just hantar makanan kat customer je ~” Pade mula2 aku rasa macam nak berhenti beb ! Tapi aku kuatkan hati , aku kerja ney at least gaji aku dapat biayai aku sikit  walaupon tak banyak , so aku tak ade lah susahkan parent nak mintak itu ini . kan ? And kerja niat mesti kerana ALLAH ! So kita tak de lah rasa susah jee ~ J


Aku diletakkan jawatan sebagai SA(STORE ASSISTANT) di 7eleven stor #1424 . Alaa , yang dekat busten tuuu .. Hahaha ~ Hari pertama aku dah diajar buat kerja2 pembersihan , contohnyer : sapu sampah , mop lantai , lap cermin . Pade hari tu jugak aku dah kena belajar kenal rokok ! Hampehhh ! Failed beb gua bab rokok ~ Makan masa jugak nak hafal ~ And aku dah dikenalkan pade mesin yang bunyi “tet” ! Haha ~ Alaaa ~ tempat scan barang tuu , kalau ayat 7e nama benda tu “post” . Ingat senang ke kerja 7e ney ? Ingat dok2 tunggu customer , kira duit ? Tak doh nyer cam tuu .. Air mop tu ingat air biase ker ? Air lap cermin ? Air rak ? Semua ade step nak buat air tu beb ! Haha . Don’t worry laa , belajar slow2 sudaa ~ J Hehe .

Bila duit tak cukup , kita kena tekan duit kat mesin bawah tu yang dikenali sebagai “tiddle” . Kat sini aku terangkan sikit laa , apa maksud bahasa yg 7e gunakan . So , sape yang nak apply kerja tu dah tahu sikit2 . Hehe , kalo dah tahu mesti gaji naik wooo ~ Hahaha ,. Kat screen post kaunter korang ade tulis benda alah ney semua , so aku just explain secara ringkas je keyhh ,, :
CASH DROP - dilakukan bila duit dalam drawer(laci) lebih RM50 dan keatas .
TUBE DROP – dilakukan bila duit dalam drawer tak cukup .
TUBE RECYCLE  - dilakukan bila duit dalam drawer terlebih .
Pening kan ? Lupekan ! Haha , nanti dah kerja tau laa ~ Baru hang dok google2 pasal 7e , bukak blog aku lak tuu ! Hahaha ! #gurau ,, :D So , pade mulanyer aku tersangat laa pening ! Macam mana nak hafalll ! Awat susah nohh ! Nak benti laaa , kerja gan parents lagi senang ! Haha . Hari ke3 and ke4 kot tak silap , aku dah diberi shiff morning keseorangan ! Mampuihhhh ~ Takot jugak aku nak handle benda yang aku baru belajo ney ~~ Hahaha ,, agak kecundang jugak sebab , cancel yang banyak aku buat .. Sebenarnya tak boleh cancel , elakkan la buat kesalahan , nanti FM mara .. Huhu . Kalau ikot carta organisasi OM>FM>SM>MT>SA . Macam2 aku kena belajar masa kerja weii ~ Termasok tulis invoice roti , huhu . Kesabaran penting ! Macam2 customer aku jumpa ! Pelik2 dia mintak ! Haha .


Hari pertama aku kerja dengan Abg Alip ,, then , aku ditukarkan shiff pagi jeeeee !!! Huhuhu . After and night tu boleh kira pakai jari . Shiff morning asyik2 muka aku jee ! Haha . Aku suka sebab balik awal ~ 7pagi-3ptg . Tapi x suka sbb taka de kawan nak berbual ! Bosaannn ! Huhu . Aku morning biase dengan kak ita (SM) . Kat sini aku kenal abang2 and akk2 yang sporting habis laaa ~ Aku dah mula sygkan diowg ! Diowg the best laaa ~ Walaupon selalu buli aku ! Sebab ? mentang2 laa aku ney paling kecik aka paling muda , hahhaa .. Antara nama abg and akk tu : Kak nadia (3bulan) , Kak yati (kurangpasti) , Abg Muaz(1bulan,dah berhenti dah pon) , Abg Alif(1bulanlebih) , Abg Radzi(setengahbulan-barulagi) . Ade sorang budak baru masuk sebaya aku 18tahun . So , happy sangat dapat kerja dengan diowg ! Sedihh sudaaa , tak jumpa lagii ! Tapi kita kan stay muar ~ So sy ade lagi seminggu kat muar sebelum sy pergi belajar . Nak dating ke , ajak ye ! Hahaha .


Ape2 pon ucapan aku untuk 7e to stor 1424 , jalan maharani :
Goodluck guys ! To kak siti (FM) , thanks for all ! J Thanks to kak ita (SM) ajar saya macam2 , gaji lebih sikit kak patutnya ! haha . thanks ambil sy kerja . To kak nadiah : 15 NOVEMBER ! Haha , hanya ku dan diri mu je tahu ape maknenyer ~ Tak dapat dahh buli kita ! Kita doakan akk dinaikkan gajiiiii ! Hahaha .. To kak yati : thanks ajar saya , and sory tak belikan paper ~ goodlluck kak ! hoho ,. J To abg alip : Goodluck for your life ! Alia doakan abg dimurahkan rezeki supaya dapat sambung degree keyhh ! Hehe ! Nak breakfast datang kedai papa alia keyh ! Haha . To abg muaz : haha , dah tak ade pon tapi thanks ajar sy ,, nati balik muar cakap ye .. kalau sy sakit ke , boleh la nurse dtg . hahaha .. To abg radzi : keja elok2 ! jangan asyik short jee ! hhahaaha . To budak baru (arif) : kau lak kenaa buli lepas ney ! ahahaha ,, selamat bekerja ! J

p/s : maaf lerr ~ gambar dlm post ney tak berapa nak menarik laa ~ haha , tu je gambar yg mampu aku cari dan agak menarik ~ choii ! haha ,, :D
p/s : next week aku post pasal aku dapat sambung belajar kat mana okay ! :)

Assalamualaikum ,, :)



21 comments:

Unknown said...

untungnya dia dah ada pengalaman kerja. :)

Unknown said...

@Marniey Zul : hahha ,, cari pengalaman tu actually bagus sebb tahu nati cara2 bekerja ,, :)

Putri said...

bagus alia ni.nanti nk apply keje masukkan dlm resume

nora razalli said...

ok jgk ni .blaja carik duit sndri :)
gud luck!

Unknown said...

@Putri : thanks ,, :)
@MG schmidt : yup , thanks ,, :)

kesomboyz.haneefa90 said...

Salam nk tya gji 7e brpe ye?

Unknown said...

part time dapat jugak? I ada apply part time kat 7E tapi kena tolak. sobsob =,=

Unknown said...

@ kesomboyz.haneefa90 : Wasalam , masa interview tu dia bgtahu RM700 lebih je . Tp lepas kira balik semua adelah dalam RM900 lebih kalau x silap ..

@Patricia Robin : hehe , sepatutnya mmg tak dapat pon kan ? tapi maybe rezeki saya kot . Saya apply tu masa mmg dia tengah cari pekerja and masa interview jangan cakap bila kita berhenti .. haha , ckap je In Shaa Allah lama keja sini . hehe . sbb saya pernah cuti sem hari tu mintak keja lagi dia kata lama x kje ? pastu ckp lahh x lama sbb dah nak naik, pastu dia kata x boleh . haha .

Irdina Kamal said...

kita baru nk apply kerja 7 eleven cuti sem ni. ade interview x?
haha. ok mcm mencabar je kerja 7e ni. thanks awak! bnyk info awak tulis. :D

Unknown said...

Thanks..alot of info. If kte keje sparuh jln...dy byr gaji x...?

Unknown said...

klo kita xblh cancel yg silap tu.. kne kol manager ker? manager marah x? bru nk mintak keje 7e isnin ni... cam cammm.... hahah..

Unknown said...

lame x tempoh nk tunggu kne pnggil interview klau kita dh isi borang?

Unknown said...

Sye baru pas abis spm tggu result.ingt nk kerja kt 7e bab mk cik ckp ad kje kosong at stu.tapi umur saya 17 .boleh ke?

Rambo said...

sy pn nk keja 7e ape kelayakan dia nk.sy bru hbis spm je.

Rambo said...

sy pn nk keja 7e ape kelayakan dia nk.sy bru hbis spm je.

Unknown said...

@Kaeun Afterschool : Depends la. Biase kalau dia takde pekerja mmg cpt je dia panggil.
@Hidayah Rosli : Bole je awak. :)
@Mohd Fairuz : Pergi 7e, isi borang. Nanti dia panggil. Boleh je lps spm. Dia tak tanya pun spm dpt bape hehe. Semua yg mintak mmg akan dpt cuma ade rezeki ke tak. Goodluck. :)

Alynn Kamarudin said...

Assalamualaikum =)
kat 7e ada arak ke eh? sbbnya, takut jugak apa hukum dia kalau kena deal dgn org yg nak beli arak..hmm

Unknown said...

nak tanyaa ,saya lupaa nak clock in clock out,baru kerjaa 2 minggu ,dia kira x ?saya risau gaji x masuk je ����(sorry soalan agak bangang sikit)

CallMeEyla said...

Nak tanye kerja 7e pakaian prgi kerja pakaian biasa lah kan?

Unknown said...

Alia Az boleh kerja Kat 7E tanpa sijil SPM dgn PT3?

DiariAna :) said...

Assalam,hi nak tanya, macam mana kalau kita kerja tak nak pegang dan jual arak boleh ke?